STATUT
NIEPUBLICZNEGO ANGLOJĘZYCZNEGO
PRZEDSZKOLA MONTESSORI KAJTUŚ
W RYBNIKU
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Niepubliczne Anglojęzyczne Przedszkole Montessori Kajtuś II w Rybniku przy ul. św. Józefa 64, zwane dalej „Przedszkolem”, jest niepubliczną jednostką oświatową.
§ 2
Podstawą prawną działania Przedszkola jest:
-
ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 59)
-
rozporządzenia wykonawcze do ustawy Prawo Oświatowe
-
niniejszy Statut nadany
-
wpis do ewidencji placówek oświatowych.
§ 3
Pełna nazwa przedszkola brzmi:
Niepubliczne Anglojęzyczne Przedszkole Montessori Kajtuś, ul. św. Józefa 64, 44-217 Rybnik
§ 4
Organem prowadzącym Przedszkole jest:
Barbara Jarzyna, ul. św. Józefa 64, 44-217 Rybnik
§ 5
Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Rybniku.
§ 6
Przedszkole używa pieczęci urzędowej, w rozumieniu przepisów o pieczęciach państwowych, zawierającą pełną jego nazwę. Niepubliczne Anglojęzyczne Przedszkole Montessori Kajtuś.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 7
Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy o Prawo Oświatowe oraz z aktów wykonawczych do ustawy, a w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Celem Przedszkola jest:
-
Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci.
-
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji
-
Sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Przedszkola.
-
Współdziałanie z rodziną, pomaganie jej w wychowywaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
-
Stwarzanie możliwości nawiązania stosunków społecznych poza środowiskiem rodzinnym.
-
Kształtowanie u dzieci pełnosprawnych potrzeby zrozumienia integracji z dziećmi niepełnosprawnymi.
§ 8
-
Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnia każdemu wychowankowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy rozwoju organizacyjnego przedszkola.
-
Przedszkole organizuje również opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, wspiera ich rozwój poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
§ 9
Zadaniem Przedszkola jest:
-
Upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec różnych zagrożeń.
-
Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej go rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacającej zasób jego własnych doświadczeń
-
Inicjowanie poczucia tożsamości ze wzorami i normami postępowania oraz uczenie współodpowiedzialności za własne zachowanie
-
Zapewnianie warunków do rozwoju potencjalnych możliwości dziecka
-
Umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej oraz kształtowanie postaw tolerancji dla odmienności kulturowej i narodowościowej
-
Integracja dzieci pełnosprawnych z ich niepełnosprawnymi rówieśnikami jako dwustronny proces w którym każdy od każdego czegoś się uczy, odnajduje swoje miejsce w grupie i radzi sobie z powstającymi trudnościami.
-
Przygotowanie do podjęcia nauki w szkole:
-
-
rozwijanie mowy komunikatywnej we wzajemnym porozumiewaniu się w różnych grupach wiekowych oraz z osobami dorosłymi;
-
usprawnianie analizatorów poprzez rozwijanie spostrzegawczości w trakcie działania;
-
rozwijanie muzyczno-plastycznej i teatralnej sfery rozwojowej dzieci;
-
tworzenie sytuacji edukacyjno-wychowawczych celem rozwijania indywidualnych zainteresowań i zdolności dzieci;
-
rozwój grafomotoryczny dzieci.
-
-
Współdziałanie z rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka:
-
-
wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
-
diagnozowanie środowiska dziecka;
-
wspieranie nauczycieli i Rodziców poprzez udzielanie porad oraz konsultacje ze specjalistami i terapeutami.
-
§ 10
Zadania Przedszkola realizowane są m.in. poprzez:
-
Wycieczki krajoznawcze, wycieczki do różnych organizacji i instytucji, kultywowanie tradycji, dyskusje, prezentacje, spotkania etc.
-
Współdziałanie z rodziną w celu pomocy w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej:
-
-
pełnienie funkcji doradczej i wspomagającej wychowanie dziecka w rodzinie;
-
uczestniczenie rodziców w planowaniu działalności wychowawczej i profilaktycznej;
-
współpraca w zakresie organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju;
-
formy współdziałania z rodzicami:
-
– zebrania ogólne na początku i końcu roku szkolnego;
– zajęcia otwarte (wg harmonogramu);
– konsultacje indywidualne (wg harmonogramu);
– kontakty indywidualne (na bieżąco);
– tablica informacyjna, strona internetowa.
-
Udzielanie dzieciom i ich rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH DZIAŁANIA
§ 11
Organami Przedszkola są:
-
Dyrektor Przedszkola, zwany dalej „Dyrektorem”
-
Rada Pedagogiczna Przedszkola, zwana dalej „Radą”
-
Rada Rodziców Przedszkola, zwana dalej „Radą Rodziców”
§ 12
Do kompetencji Dyrektora należy:
-
Kierowanie i reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz,
-
Wyznaczanie nauczyciela, któremu powierzona zostanie funkcja zastępcy, polegająca na pomocy w sprawowaniu nadzoru pedagogicznego oraz przejęciu obowiązków Dyrektora w przypadku jego nieobecności.
-
Planowanie, organizowanie, nadzorowanie pracy Przedszkola, a w szczególności:
-
-
tworzenie warunków do realizacji procesu opiekuńczo – wychowawczo-dydaktycznego,
-
sprawowanie nadzoru pedagogicznego: analizowanie, diagnozowanie i ocenianie efektu pracy nauczycieli w zakresie wybranych obszarów: stopień realizacji zadań z planu rocznego, korelacja planu rocznego z planami miesięcznymi, stopień realizacji celów procesu dydaktycznego, znajomość wychowanków, współpraca ze środowiskiem,
-
opracowywanie dokumentów programowo – organizacyjnych Przedszkola- organizację pracy;
-
mierzenie jakości pracy Przedszkola, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustala sposób jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystywania wyników;
-
prowadzenie obserwacji zajęć i pracy nauczycieli;
-
organizowanie szkoleń;
-
prowadzenie procedur związanych z awansem zawodowym;
-
inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego;
-
gromadzenie informacji na temat pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy
-
organizowanie warunków do prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka;
-
zapewnienie kadrowych, organizacyjnych i materialnych warunków do realizacji zadań wynikających z podstawy programowej;
-
zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych, załatwianie spraw kadrowych pracowników przedszkola;
-
przyjmowanie dzieci do Przedszkola oraz skreślenie ich z listy w związku z nie wypełnianiem warunków umowy przez rodziców;
-
podejmuje decyzje dotyczące organizacji grup wiekowych po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
-
rozpatrywanie wniosków, próśb i skarg rodziców;
-
zapewnienie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów Kodeksu Pracy, Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego;
-
-
Realizowanie założeń i koncepcji przedłożonych przez Kuratorium Oświaty, Organ Prowadzący Przedszkole oraz Radę Pedagogiczną.
-
Współdziałanie ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
-
Organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną a także odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wychowanka.
-
Podejmuje ostateczną decyzję w sporach pomiędzy nauczycielami, nauczycielami a rodzicami oraz pomiędzy rodzicami.
§ 13
-
Rada Pedagogiczna:
-
-
Rada jest organem kolegialnym i sprawuje nadzór merytoryczny nad pracą Przedszkola, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Rada ustala w oparciu o własny regulamin założenia, wytyczne oraz programy realizacji na dany rok szkolny.
-
W skład Rady wchodzą:
-
-
-
-
Dyrektor jako jej przewodniczący
-
wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu.
-
-
-
-
W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą brać udział przedstawiciele nadzoru pedagogicznego, a nadto na zaproszenie przewodniczącego – zaproszeni goście, których głos ma charakter doradczy (opiniodawczy).
-
Członkowie Rady Pedagogicznej są zobowiązani do zachowania tajemnicy we wszystkich sprawach, które mogłoby naruszyć dobro osobiste dziecka, jego rodziców, także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
-
Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia Rady Pedagogicznej. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
-
2. Do kompetencji Rady należy:
-
-
ustalenie pod względem merytorycznym rocznych i miesięcznych planów pracy Przedszkola: w trakcie roku dopuszczalne jest dokonywanie zmian nie zmieniających koncepcji;
-
przygotowanie projektu Statutu przedszkola, oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także jego uchwalenie;
-
ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
-
występowanie z wnioskiem do Organu Prowadzącego Przedszkole o odwołanie dyrektora ze stanowiska;
-
ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
-
uchwala programy profilaktyczno-wychowawcze;
-
uchwala regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
-
-
-
Osoba prowadząca Przedszkole (właściciel), może pełnić każdą funkcję (dyrektor, wicedyrektor, nauczyciel bądź pracownik administracji) w Przedszkolu.
-
-
-
Dopuszcza się możliwość tworzenia stanowisk wicedyrektorów.
-
§ 14
Rada Rodziców:
-
Jest organem społecznym działającym na rzecz Przedszkola, współpracuje z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną w celu ujednolicenia oddziaływań na dzieci przez rodzinę i Przedszkole.
-
Rada Rodziców powstaje jeżeli ogół rodziców, na pierwszym zebraniu w roku szkolnym, zgadza się na jej funkcjonowanie – propozycja powstania Rady Rodziców wychodzi od Dyrektora Przedszkola i jest poddana pod głosowanie jawne.
-
W Radzie Rodziców zasiadać może co najmniej 2 rodziców z każdej grupy wiekowej, wybranych w trybie jawnego bądź niejawnego głosowania na pierwszym zebraniu dla rodziców w każdym roku szkolnym.
-
Rada Rodziców ma prawo do:
-
-
wglądu w roczne plany pracy Przedszkola a także do konsultacji i współrealizacji planów miesięcznych;
-
wyrażania i przekazywania Organowi Prowadzącemu opinii na temat pracy Przedszkola;
-
spotkań z Radą Pedagogiczną w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze i dydaktyczne;
-
wspieranie działalności statutowej Przedszkola;
-
opiniowania programu wychowawczo-profilaktycznego Przedszkola.
-
§ 15
Zasady współdziałania organów przedszkola:
-
Zapewniają właściwe wykonywanie zadań określonych w przepisach prawa i Statucie przedszkola poprzez:
-
-
nie ingerowanie w swoje kompetencje;
-
wspólne ustalanie terminów spotkań.
-
-
Zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola:
a) na posiedzeniach rad pedagogicznych (planowanych i doraźnych);
b) na zebraniach rady rodziców;
c) poprzez podanie informacji w kąciku dla rodziców, ogłoszenia, stronę internetową, pocztę elektroniczną oraz kurendy.
-
Spory pomiędzy organami rozwiązywane są:
-
-
drogą negocjacji przy współudziale oponentów;
-
po wyczerpaniu wszystkich możliwości rozstrzygnięcia sporów, istnieje możliwość odwołania się do wyższych instytucji w zależności od treści sporów (np. Organ Prowadzący, Organ Nadzorujący);
-
ostateczna decyzja należy do dyrektora przedszkola.
-
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 16
-
Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb:
-
-
tworzone są oddziały dzieci 2,5 letnich, 3-letnich, 4-letnich, 5-letnich i 6-letnich;
-
jeżeli liczba dzieci z poszczególnych roczników jest zróżnicowana, tworzone są grupy mieszane;
-
w razie konieczności organizacyjnej może nastąpić przesunięcie do innej grupy, nawet w czasie trwania roku szkolnego;
-
w Przedszkolu w razie potrzeby może być organizowana grupa dla dzieci w wieku 2,5 lat, mająca na celu złagodzenie warunków adaptacji w Przedszkolu;
-
przedszkolu zorganizowany jest oddział dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich objętych obowiązkowym oddziaływaniem przygotowującym do podjęcia nauki w szkole;
-
w okresach obniżonej frekwencji (ferie zimowe, letnie, okresy okołoświąteczne, epidemie etc.), Przedszkole może prowadzić zajęcia w grupach łączonych.
-
-
Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.
-
Liczba oddziałów może zostać zwiększona w trakcie roku, w zależności od potrzeb środowiska.
-
Do Przedszkola przyjmowane mogą być dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, autyzmem, niepełnosprawnościami sprzężonymi lub innymi niepełnosprawnościami.
-
Warunkiem przyjęcia do Przedszkola dziecka z niepełnosprawnością, jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
-
Dzieci z niepełnosprawnością mogą przebywać w przedszkolu od 2,5 roku do podjęcia edukacji szkolnej. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły na podstawie opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, na wniosek rodziców.
-
Dyrektor powierza każdy oddział opiece co najmniej jednego nauczyciela.
-
W miarę możliwości nauczyciele opiekują się jednym oddziałem przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola – służy to zapewnieniu ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo-dydaktycznej.
-
Nauczyciele są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci pozostawionych pod ich opieką.
-
W trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli – specjalistów, nauczyciele ci są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci.
-
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową, a warunki i sposoby realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, są zgodne z aktualnymi przepisami prawa oświatowego.
-
W Przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe/uzupełniające. Propozycje w tym zakresie zgłasza ogółowi rodziców Dyrektor.
-
Przedszkole może zorganizować w ramach planu zajęć naukę religii dla dzieci, których rodzice wyrażają taką wolę (w pisemnej formie oświadczenia).
-
Dzieci, które nie uczęszczają na zajęcia dodatkowe pozostają pod opieką nauczyciela prowadzącego grupę.
-
Godzina zajęć w Przedszkolu trwa 60 minut.
-
Czas trwania zajęć dydaktycznych jest dostosowany do możliwości rozwojowych określonej grupy wiekowej i może wynosić w zależności od rodzaju zajęć:
-
-
z dziećmi w wieku 2,5-3 lat około 15 minut
-
z dziećmi w wieku 4-lat około 30 minut
-
z dziećmi w wieku 5-lat około 45 minut
-
z dziećmi w wieku 6-lat około 45 minut
-
-
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, a w szczególności zajęć umuzykalniających i nauki języka nowożytnego, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
-
-
z dziećmi w wieku 2,5- 3 lat około 15 minut
-
z dziećmi w wieku 4-lat około 30 minut
-
z dziećmi w wieku 5-lat około 45 minut
-
z dziećmi w wieku 6-lat około 45 minut
-
z zastrzeżeniem prawa Przedszkola do zmiany czasu ich trwania w zależności od potrzeb dzieci.
-
Czas zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedgogicznej i rewalidacji wynosi 45 minut, z zastrzeżeniem możliwości skrócenia bądź wydłużenia tego wymiaru uwzględniając potrzeby i możliwości psychofizyczne dziecka.
§ 17
Czas pracy Przedszkola:
-
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem sobót, dni ustawowo wolnych od pracy oraz przerw ustalonych przez Organ Prowadzący w danym roku szkolnym.
-
Przedszkole pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 16.30.
§ 18
Kryteria przyjęć dzieci do Przedszkola.
-
W ciągu roku przyjmuje się dzieci w miarę wolnych miejsc.
-
Podstawą przyjęcia dziecka do Przedszkola jest wypełnienie „Karty zgłoszenia dziecka„ oraz podpisanie „Umowy o świadczeniu usług” przez Przedszkole.
-
Przy zgłoszeniu większej liczby dzieci niż liczba miejsc w Przedszkolu, osoba prowadząca, po wysłuchaniu opinii Dyrektora, decyduje o przyjęciu kolejnych dzieci. W szczególności kryterium przyjęć dzieci mogą być: kolejność zgłoszeń oraz popisanie z rodzicami umowy o świadczeniu usług.
-
Ostateczną decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola podejmuje dyrektor.
§ 19
Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju
-
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci może być organizowane w przedszkolu jeżeli ma ono możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponuje odpowiednią salą, środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenia wczesnego wspomagania.
-
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora przedszkola. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
Do zadań zespołu należy w szczególności:
-
-
ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
-
nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
-
opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
-
analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
-
-
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka.
-
Dopuszcza się realizację wczesnego wspomagania rozwoju poza Przedszkolem.
- Zadania są realizowane we współpracy z:
-
- rodzicami (opiekunami prawnymi);
- nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi.
§ 20
-
Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa dokument „Arkusz organizacyjny Przedszkola”, stanowiący element Rocznego Planu Pracy Przedszkola, opracowanego przez Dyrektora przed rozpoczęciem roku szkolnego.
-
W „Arkuszu organizacyjnym Przedszkola: określa się w szczególności:
-
czas pracy poszczególnych oddziałów;
-
ogólną liczbę dzieci wraz z podziałem na oddziały;
-
kwalifikacje nauczycieli.
-
Arkusz może być okazywany pracownikom Kuratorium Oświaty sprawującym nadzór pedagogiczny oraz pracownikom Wydziału Edukacji Urzędu Miasta.
-
Arkusz organizacyjny Przedszkola zatwierdza osoba prowadząca.
-
Dokumentacja działalności Przedszkola, dotycząca procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego obejmuje:
– roczny plan pracy przedszkola,
– miesięczne plany pracy grupy,
– dzienniki zajęć,
– karty obserwacji dziecka.
-
W planowaniu procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego uwzględnia się zasady pedagogiki Marii Montessori, zgodnie z którym działa Przedszkole.
-
Zgodnie ze specyfiką placówki w codzienny plan dnia włączone są zajęcia języka angielskiego.
§ 21
-
Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia uwzględniający ramy czasowe realizacji podstawy programowej i zajęć dodatkowych.
-
Ramowy rozkład dnia, podany do wiadomości rodziców, zawiera przede wszystkim:
-
-
zabawy indywidualne, zespołowe i grupowe;
-
rodzaje zabaw – ruchowe, badawcze, tematyczne etc.;
-
zajęcia kierowane przez nauczyciela;
-
rozkład zajęć dodatkowych/uzupełniających;
-
relaksację dzieci;
-
godziny posiłków;
-
spacery i wyjścia do ogrodu przedszkolnego.
-
-
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierza się opiekę nad oddziałami, ustalają szczegółowe rozkłady dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
-
W szczególnych przypadkach Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. organizacja wyjścia, wycieczki, uroczystości).
-
Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w Przedszkolu określają obowiązujące przepisy.
§ 22
-
Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo dziecka w czasie jego pobytu na terenie placówki.
-
W trakcie trwania wycieczki nadzór nad dziećmi sprawuje nauczyciel, pomoc nauczyciela oraz – w miarę możliwości – rodzice, w stosunku niż jedna osoba dorosła na 10 dzieci.
-
Podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zajęcia i zabawy odbywają się na terenie bezpiecznym a sprzęt dostosowany jest do potrzeb i możliwości dzieci.
-
W Przedszkolu nie wolno stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
-
W Przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci przemocy fizycznej ani psychicznej.
§ 23
-
Dzieci powinny być przyprowadzane i obierane z Przedszkola osobiście przez rodziców bądź inne osoby pełnoletnie, upoważnione przez rodziców.
-
Dziecko może być odbierane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
-
Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odebranego z Przedszkola przez upoważniona osobę.
-
Dzieci mogą być przyprowadzane do Przedszkola od godziny 7.00.
-
Późniejsze przyprowadzenie dziecka do Przedszkola lub nieobecność w danym dniu, powinny być zgłoszone wcześniej osobiście bądź telefonicznie.
-
Odbieranie dzieci z Przedszkola trwa do godziny 16.30, o tej godzinie rodzice (opiekunowie prawni), mogą zostać obciążeni dodatkową opłatą, której wysokość regulują ustalenia zawarte w „Umowie o świadczeniu usług przez Przedszkola”.
§ 24
Dziecko może być skreślone z listy wychowanków Przedszkola w następujących przypadkach:
-
Nieuiszczenie opłat za okres jednego miesiąca lub nieterminowego wnoszenia opłat przez rodziców;
-
Gdy dziecko swoim zachowaniem powoduje zagrożenie zdrowia lub życia innych wychowanków Przedszkola lub nauczycieli,
-
Po całomiesięcznej nieusprawiedliwionej i wcześniej niezgłoszonej nieobecności dziecka,
-
Gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku, które uniemożliwiają jego pobyt w Przedszkolu.
-
Nie zgłoszenie się dziecka w terminie jednego miesiąca od daty zawartej w „Umowie oświadczeniu usług” określającej rozpoczęcie współpracy.
§ 25
-
Usługi oraz wyżywienie w Przedszkolu świadczone są odpłatnie. Wysokość opłat reguluje Cennik .
-
Wysokość opłat za usługi świadczone przez Przedszkole ustala Dyrektor w oparciu o analizę kosztów utrzymania Przedszkola i w zależności od zakresu usług określonych umową cywilnoprawną zawartą pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
-
Opłaty za usługi świadczone przez Przedszkole, obejmują następujące bezzwrotne należności:
-
-
opłatę czesnego;
-
dodatkowe wynagrodzenie za usługi świadczone ponad normę czasu pracy Przedszkola, określoną umową cywilnoprawną zawartą pomiędzy Przedszkolem a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
-
-
Opłatę czesnego należy uiszczać każdego miesiąca w sposób określony umową cywilnoprawną zawartą pomiędzy Dyrektorem Przedszkola a rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka, aż do wygaśnięcia, bądź rozwiązania, tejże umowy.
-
Wysokość czesnego na nowy rok szkolny podawana jest przez Dyrektora do wiadomości rodziców przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Wysokość czesnego na dany rok szkolny może wzrosnąć o wskaźnik inflacji oraz wzrost kosztów utrzymania przedszkola.
-
Przedszkole zapewnia w ciągu dnia śniadanie, drugie śniadanie, obiad i podwieczorek oraz napoje ciepłe i zimne.
RODZDZIAŁ V
PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKOW PRZEDSZKOLA
§ 26
-
W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli, posiadających odpowiednie przygotowanie kwalifikacje, a także pomoc nauczyciela, pracowników administracji i obsługi.
-
Dopuszcza się możliwość pracy wolontariuszy i odbywania praktyk przez studentów studiów pedagogicznych.
-
Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w Przedszkolu określają umowy zawarte z pracownikami Przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
§ 27
-
Nauczyciele mają prawo do:
-
formułowania autorskich programów nauczania i wychowania, za zgodą Dyrektora;
-
decydowania o podręcznikach, środkach dydaktycznych i metodach pracy;
-
do uzyskiwania stopni awansu zawodowego;
-
do uczestniczenia w warsztatach, szkoleniach, projektach i konferencjach organizowanych przez ośrodki doskonalące warsztat pracy.
-
Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
-
współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (opiekunów prawnych) do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju szczególnie w ramach indywidualnych konsultacji nauczycieli z rodzicami (opiekunami prawnymi);
-
planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej;
-
prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
-
przeprowadzania w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej, analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
-
przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
-
współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną:
-
kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz innych ośrodków i centr udzielających pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w ramach doskonalenia zawodowego – spotkania, warsztaty, wykłady etc.;
-
organizowanie konsultacji, warsztatów dla rodziców z pracownikami poradni lub specjalistami i terapeutami z innych ośrodków realizujących pomoc psychologiczno-pedagogiczną
-
udział w spotkaniach z rodzicami (prawnymi opiekunami) odbywającymi się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu;
3. Nauczyciel zobowiązany jest rzetelnie realizować podstawowe funkcje Przedszkola: opiekuńczą, wychowawczą i dydaktyczną, a w szczególności:
-
respektować i gwarantować prawa zawarte w Konwencji Praw Dziecka wobec każdego dziecka bez jakiejkolwiek dyskryminacji;
-
tworzyć bezpieczne otoczenie i uczyć dzieci zasad warunkujących jego bezpieczeństwo:
-
-
-
-
nauczyciel kontroluje miejsca, w których przebywają dzieci (sale, łazienka, szatnia, plac zabaw etc.), kontroli nauczycieli podlega również sprzęt, pomoce i inne narzędzia znajdujące się w otoczeniu dzieci;
-
nauczyciel udziela natychmiastowej pomocy dziecku gdy zaistnieje taka potrzeba, niezwłocznie też powiadamia Dyrektora oraz rodziców (opiekunów prawnych) o zaistniałym wypadku bądź zaobserwowanych niepokojących symptomach (np. podwyższona temperatura, kaszel, katar etc.)
-
nauczyciel może pozostawić dzieci w sytuacji nagłej pod warunkiem, że zapewniona zostanie odpowiednia opieka innej upoważnionej do tego osoby dorosłej;
-
nauczyciel opuszczając oddział, przekazuje drugiemu nauczycielowi (bądź pomocy nauczyciela), wszystkie informacje dotyczące wychowanków;
-
w swoich działaniach stosuje i przestrzega obowiązujących zasad bhp i p.poż oraz dyscypliny pracy.
-
-
-
-
wychowywać dzieci w duchu tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej, poszanowania pracy i wytworów pracy;
-
organizować współpracę z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
-
zorganizować i przeprowadzić zajęcia koleżeńskie zgodnie z rocznym planem pracy,
-
organizować i prowadzić proces opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczny w oparciu o podstawy programowe,
-
korzystać w realizacji procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego innowacyjnych i eksperymentalnych oraz dorobku naukowego pedagogów przeszłości z ukierunkowaniem na:
-
-
-
-
rozwijanie osobowości dziecka, jego talentów, zdolności umysłowych i fizycznych;
-
rozwijanie szacunku dla praw człowieka i jego swobód;
-
rozwijanie szacunku dla rodziców dziecka;
-
przygotowanie dziecka do odpowiedzialnego życia w wolnym społeczeństwie,; w uchu tolerancji i zrozumienia pokoju, równowartości płci oraz przyjaźni miedzy narodami;
-
rozwijania poszanowania środowiska naturalnego;
-
-
-
-
dbałość o warsztat pracy poprzez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę pomieszczeń przedszkolnych;
-
prowadzić dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami,
-
dążyć do rozwoju własnej osobowości przez doskonalenie wiedzy ogólnej i zawodowej, poprzez uczestnictwo w formach proponowanych przez placówki doskonalenia nauczycieli i podejmowaniu studiów,
-
efektywnie wykorzystywać czas z dziećmi
-
przestrzegać tajemnicy służbowej,
-
dbać o dobre imię wykonywanego zawodu i Przedszkola poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną,
-
tworzyć lub współtworzyć narzędzia badawcze będące miernikiem pracy własnej i pracy przedszkola,
-
wykonywać czynności dodatkowe wynikające z zadań statutowych i związane z przygotowaniem się do zajęć z dziećmi.
§ 28
Zakres zadań pracowników administracyjno – technicznych przedszkola
Obowiązki pomocy nauczyciela:
-
-
pomoc nauczycielowi w zapewnianiu bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza nim z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny
-
ścisła współpraca z nauczycielem podczas zajęć;
-
pomoc w przygotowywaniu posiłków;
-
stały pobyt z dziećmi w sali;
-
spełniać czynności obsługowe i opiekuńcze w stosunku do wychowanków, polecane przez nauczyciela danego oddziału oraz inne, wynikające ze szczegółowego rozkładu dnia, w tym:
-
-
-
-
ubieranie i rozbieranie, przewijanie, przebieranie,
-
mycie rąk i zębów, korzystanie z toalety;
-
pomoc w karmieniu dzieci;
-
dbanie o higienę miejsca pracy i pobytu dzieci;
-
-
-
-
opieka w czasie spacerów i wycieczek;
-
udział w dekorowaniu pomieszczeń przedszkolnych;
-
zgłaszanie nauczycielowi zauważonych zagrożeń i uszkodzeń;
-
doraźne zastępowanie nauczyciela w przypadku jego nieobecności;
-
odpowiedzialność za zamykanie drzwi wejściowych w czasie pobytu dzieci w przedszkolu zabezpieczenie przed samodzielnym opuszczeniem placówki przez dziecko
-
przestrzeganie przepisów bhp, p.poż oraz dyscypliny pracy;
-
wykonywanie innych poleceń Dyrektora związanych z organizacją pracy przedszkola;
-
przestrzeganie tajemnicy służbowej.
-
-
Obowiązki oddziałowej/pomocy kuchennej:
-
dbanie o higienę i porządek wszystkich pomieszczeń Przedszkola, w tym bieżąca lustracja pomieszczeń i sprzętu, w tym:
-
dbałość i estetykę w czasie jedzenia oraz sprzątanie, zmywanie po posiłkach i wyparzanie naczyń;
-
przechowywanie pościeli w wyznaczonych miejscach i pilnowanie oznakowania pościeli, leżaków i ręczników według zaleceń sanepidu;
-
wykonywanie w okresie wakacji, oprócz czynności codziennych, całkowitego porządkowania przydzielonych pomieszczeń oraz innych pomieszczeń i sprzętu w przedszkolu;
-
okresowe mycie sprzętów, okien, drzwi, pranie firanek, mycie podłóg, lamp, zabawek w sali oraz na ogrodzie;
-
mycie leżaków w czasie okresowych porządków;
-
-
przygotowywanie i wydawanie posiłków:
-
regularne i terminowe zamawianie posiłków dla dzieci w firmie kateringowej;
-
bieżąca kontrola dostarczanych posiłków;
-
punktualne przygotowywanie zdrowych i higienicznych posiłków zgodnie z normami żywieniowymi, dbanie o najwyższą jakość i smak wydawanych posiłków;
-
-
pomoc nauczycielowi i pomocy nauczyciela, w tym:
-
ścisła współpraca z nauczycielem, pomoc w przygotowaniu zajęć objętych ramowym rozkładem dnia, pomoc w sprzątaniu po zajęciach;
-
brać udział w spacerach i wycieczkach dzieci, dbać o ich bezpieczeństwo;
-
pełnić dyżury w szatni;
-
w opiece nad dziećmi
-
pomoc w czynnościach higienicznych dzieci;
-
dbałość o zdrowie, bezpieczeństwo i estetyczny wygląd oraz dobre samopoczucie dzieci;
-
pomoc przy wykonywaniu pomocy dydaktycznych.
-
-
kontrola zapotrzebowania Przedszkola na środki czystości i higieny oraz innych artykułów;
-
odpowiedzialność za zamykanie drzwi wejściowych w czasie pobytu dzieci w przedszkolu zabezpieczenie przed samodzielnym opuszczeniem placówki przez dziecko;
-
odpowiednie zabezpieczanie przed dziećmi produktów chemicznych i środków sanitarnych;
-
wykonywanie czynności dodatkowych wg przydzielonych zadań (np. dodatkowe pomieszczenia, zastępstwa za innych pracowników obsługowych przebywających na zwolnieniu lekarskim bądź urlopie);
-
przestrzeganie podstawowych zasad o przepisów bhp, p.poż oraz dyscypliny pracy;
-
niezwłoczne informowanie Dyrektora o zauważonych nieprawidłowościach, brakach oraz zagrożeniach a także zgłaszanie do odpisu zniszczonego sprzętu, urządzeń i potłuczonych naczyń;
-
rzetelne wypełnianie dokumentów, powierzonych przez Dyrektora, związanych z realizacją zaleceń sanitarno-epidemiologicznych;
-
przestrzeganie tajemnicy służbowej;
-
pełnić inne czynności zalecone przez Dyrektora, a wynikających z organizacji pracy.
-
-
Obowiązki konserwatora:
-
-
przestrzeganie podstawowych zasad o przepisów bhp, p.poż oraz dyscypliny pracy;
-
niezwłoczne informowanie Dyrektora o zauważonych nieprawidłowościach, brakach oraz zagrożeniach na terenie placówki jak i placu zabaw;
-
dbanie o estetykę obejścia Przedszkola;
-
rzetelne wykonywanie prac remontowo-konserwacyjnych, powierzonych przez Dyrektora Przedszkola;
-
wykonywanie innych czynności zaleconych przez Dyrektora, a wynikających z organizacji pracy.
-
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI WYCHOWANKÓW I ICH RODZICÓW
§ 29
Dzieci mają prawo do:
-
właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo- dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, w tym:
-
-
bezpieczeństwa i opieki podczas pobytu w przedszkolu, a także podczas spacerów, wyjść i wycieczek;
-
badania i eksperymentowania;
-
snu i odpoczynku;
-
-
ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej;
-
życzliwego i przedmiotowego traktowania w procesie wychowawczo-dydaktycznym;
-
korzystania z porady specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej za zgodą rodziców;
-
doświadczania konsekwencji własnego zachowania.
§ 30
Do obowiązków dziecka w szczególności należą:
-
szanowanie swojego kolegi oraz wytwory jego pracy;
-
słuchanie i reagowanie na polecenia nauczyciela;
-
przestrzeganie ustalonych zasad w grupie; okazywanie szacunku nauczycielowi oraz innym osobom;
-
szanowanie poglądów i przekonań innych osób;
-
troska o materiały dydaktyczne, dbałość o estetyczny wygląd pomieszczeń Przedszkola, przeznaczonych do zabaw i nauki dzieci;
-
staranność o utrzymanie czystości i porządku na terenie Przedszkola;
-
nie oddalanie się od grupy;
-
zgłaszanie nauczycielowi wszelkich niedyspozycji.
§ 31
-
Normy zachowań obowiązujące w Przedszkolu, ustalane są wspólnie z dziećmi. Dotyczą bezpieczeństwa i szacunku względem siebie i innych oraz poszanowania mienia przedszkolnego, zgodnie z zapisami zawartymi w Kodeksie Przedszkolaka, umieszczonym w widocznym dla dzieci miejscu.
-
Wychowankowie, którzy przejawiają zachowania agresywne, naruszają zasady współżycia społecznego, poddawani są wnikliwej obserwacji i szczegółowej analizie zachowań przez nauczycieli (ewentualnie psychologa lub psychoterapeutę), którzy podejmują decyzję o:
-
powiadomieniu Dyrektora;
-
powiadomieniu rodziców (opiekunów prawnych);
-
spotkaniu rodziców (prawnych opiekunów) dziecka z nauczycielem i specjalistami, również w obecności Dyrektora, w celu ustalenia wspólnego kierunku oddziaływań i wspólnych sposobów postępowania;
-
skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii bądź innych działań podjętych w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami)
-
-
Dyrektor może zdecydować o czasowym zawieszeniu z możliwości korzystania z usług Przedszkola, w szczególności w sytuacji:
-
-
wszawicy,
-
choroby zakaźnej;
-
sytuacji rodzinnej;
-
innych sytuacji wyżej nie wymienionych, a wpływających na zdrowie i bezpieczeństwo innych członków społeczności przedszkolnej.
-
§ 32
-
Rodzice mają prawo do uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
-
Rodzice mają prawo do konsultacji z nauczycielami, specjalistami pracującymi z dziećmi oraz Dyrektorem Przedszkola
-
Rodzice mogą przedstawiać swoje opinie i składać propozycje organizacji zajęć, spotkań czy wycieczek wspierających rozwój dzieci
§ 33
-
Rodzice (opiekunowie prawni) mają obowiązek przestrzegać zawartą z Przedszkolem umowę cywilno-prawną, oraz postanowień Statutu Przedszkola.
-
Zadaniem rodzica, jest wspieranie nauczycieli w celu rozwijania zdolności i umiejętności dzieci, a także w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
-
Dziecko powinno być przyprowadzane bezpośrednio do nauczyciela i odbierane od pracownika Przedszkola przez co najmniej jednego z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecka. Upoważniona osoba do odbioru dziecka winna być pełnoletnia oraz trzeźwa, w przypadku upoważnienia niepełnoletniego rodzeństwa odpowiedzialność ponosi rodzic. Upoważnienie wystawia co najmniej jeden z rodziców (opiekunów prawnych) dziecka na piśmie z własnoręcznym podpisem, które to upoważnienie zawiera:
a) wskazanie imienia i nazwiska osoby upoważnionej ;
b) wskazanie dowodu tożsamości (nazwa dowodu, jego numer i seria), którym osoba upoważniona będzie się posługiwać podczas odbioru dziecka;
c) podpis rodzica (opiekuna prawnego).
-
Obowiązkiem rodziców (opiekunów prawnych) jest przyprowadzenie do Przedszkola zdrowego dziecka/i. W przypadku istnienia wątpliwości ze strony nauczyciela przyjmującego dziecko co do stanu zdrowia dziecka/i, nauczyciel ten ma prawo żądać zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka pod rygorem odmowy przyjęcia dziecka do Przedszkola przez czas trwania przeszkody dotyczącej przyjęcia dziecka do Przedszkola.
ROZDZIAŁ VII
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
§ 34
-
W przedszkolu organizuje się i udziela wychowankom i ich rodzicom pomocy psychologiczno – pedagogicznej na zasadach określonych odrębnymi przepisami (aktualne rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej)
-
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne – koszty pokrywa Przedszkole;
-
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholog, pedagodzy, logopedzi oraz specjaliści;
-
Dopuszcza się możliwość nawiązania współpracy ze specjalistami nie będącymi pracownikami zatrudnionymi przez Organ Prowadzący Przedszkole:
-
-
okresowa umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy Przedszkolem a konkretnym specjalistą posiadającym odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych i terapeutycznych;
-
umowa z ośrodkiem/centrum, którego kadrę stanowią pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rewalidacyjnej oraz wczesnego wspomagania rozwoju dzieci;
-
w przypadku współpracy z ośrodkiem (centrum) zatrudniającego specjalistów i terapeutów, dyrektor tegoż ośrodka (centrum), ma obowiązek desygnować do terapii osoby posiadające wymagane przepisami prawa kwalifikacje a na wniosek Dyrektor Przedszkola, przedłożyć stosowne dokumenty uwierzytelniające te kwalifikacje;
-
osoby te zostają włączone do odpowiednich zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obejmują je zasady obowiązujące w Przedszkolu, w tym:
-
-
-
-
planowanie i dokumentowanie przebiegu terapii zgodnie z obowiązującymi przepisami (IPET, plan terapii, dziennik, arkusze oceny efektywności etc.);
-
konsultacje z rodzicami;
-
diagnozowanie i analiza zmian i ich przyczyn w zachowaniu dziecka objętego terapią;
-
ścisła współpraca w z zespole (nauczyciele, inni specjaliści i terapeuci oraz rodzice (opiekunowie prawni) dziecka), polegająca zarówno na planowaniu terapii, przedstawianiu wyników obserwacji bieżących jaki i wsparciu nauczycieli i rodziców dziecka m.in. w przebiegu dostosowywania procesów wychowawczych i dydaktycznych do możliwości psychofizycznych dziecka;
-
w czasie zajęć z dzieckiem, specjalista bądź terapeuta jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy wychowanka przedszkola.
-
-
-
-
dopuszcza się, za zgodą Dyrektora, realizację części terapii poza Przedszkolem, w czasie i miejscu ustalonym z rodzicem wychowanka, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych.
-
-
O objęciu dziecka zajęciami edukacyjnymi o charakterze kompensacyjnym, zajęciami specjalistycznymi lub terapeutycznymi decyduje Dyrektor przedszkola.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
-
rodzicami uczniów;
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi
placówkami doskonalenia nauczycieli;
3) innymi przedszkolami, szkołami, placówkami i ośrodkami.
6. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest przez zespoły do spraw pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, która polega w szczególności na:
-
rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, w tym predyspozycji i uzdolnień;
-
określaniu form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania;
-
dokonywaniu okresowej oceny efektywności pomocy udzielanej dzieciom, w tym efektywności prowadzonych zajęć specjalistycznych, rewalidacyjnych, oraz innych określonych aktualnymi przepisami, zgodnie z terminami określonymi obowiązującym prawem;
-
przedstawianiu wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem;
-
opracowywaniu i wdrażaniu planów działań wspierających dzieci, mających opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
-
podejmowaniu działań wychowawczych i opiekuńczych w tym rozwiązywanie problemów wychowawczych;
-
organizowaniu, koordynowaniu i prowadzeniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków, ich rodziców i nauczycieli;
-
podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, Rodziców i nauczycieli;
-
wspieraniu Rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ich dzieci;
-
współpracowaniu z instytucjami wspierającymi planowanie i realizacje zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 35
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna organizowana jest w szczególności w formie:
-
Zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rewalidacyjnych, psychologicznych, rehabilitacyjnych, oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym i inne;
-
zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców (opiekunów prawnych);
-
porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców (opiekunów prawnych) i nauczycieli, we współpracy m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi ośrodkami mogącymi wesprzeć działania Przedszkola i rodzin dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
§ 36
-
Dopuszcza się realizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza terenem przedszkola, w przypadku gdy przedszkole nie dysponuje niezbędnym do terapii sprzętem terapeutyczno-rehabilitacyjnym lub z innego ważnego powodu uniemożliwiającego prawidłowe przeprowadzenie sesji terapeutycznej na terenie Przedszkola.
-
Zgodę na odbywanie się zajęć poza przedszkolem i finansowanie takich zajęć wydaje Dyrektor Przedszkola.
ROZDZIAŁ VIII
FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
§ 37
Koszty działalności Przedszkola pokrywane są:
-
Z opłat za usługi świadczone przez Przedszkole,
-
Z dotacji budżetu Miasta Rybnika, udzielanych według obowiązujących przepisów,
-
Ze środków przekazywanych oraz pozyskanych przez osobę prowadzącą Przedszkole
-
Z darowizn, odpisów podatkowych, zapisów spadkowych, projektów, subwencji, dotacji instytucji innych niż Urząd Miasta np. Urząd Pracy etc.
-
Dopuszcza się pozyskiwanie środków finansowych na zakup materiałów i środków dydaktycznych ze sprzedaży fantów, losów a także rękodzieła wychowanków, rodziców pracowników przedszkola, przy okazji organizacji kiermaszy przedświątecznych i festynów przedszkolnych.
§ 38
Zasady odpłatności za usługi świadczone przez Przedszkole określa osoba prowadząca, z uwzględnieniem w szczególności następujących zasad:
-
koszty wyżywienia w pełni pokrywają Rodzice bądź opiekunowie prawni dziecka.
-
odpłatność za usługi świadczone przez Przedszkole obejmuje w szczególności koszty związane z opieką i wychowaniem dziecka w Przedszkolu;
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 39
-
Zmiany (nowelizację) statutu wprowadza się na wniosek organów przedszkola, organu prowadzącego lub nadzorującego albo w przypadku zmiany przepisów.
-
Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o zmianie tekstu jednolitego statutu.
-
Dla zapewnienia znajomości Statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
-
umieszczenie tekstu Statutu na stronie internetowej Przedszkola;
-
udostępnianiu tekstu zainteresowanym przez Dyrektora.
-
-
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego Statutu.
-
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej.
-
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
-
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2021 roku.
Dyrektor Przedszkola
Barbra Jarzyna